Oprindeligt indsendt af
Orson
Nej, det har du ikke, men dit spørgsmål var symptomatisk for religiøs tankegang.
Hvis du godt kender til teorien bag, hvorfor så ikke stille spørgsmålstegn ved den i stedet?
Det hedder ikke en teori fordi det ikke kan bevises, men fordi det er udregnet på et teoretisk plan, før de praktiske eksperimenter er lavet for at bekræfte det.
Mht. redshift, blev det udregnet matematisk et stykke tid før man udviklede instumenter, der kunne måle det.
Det er mere en titel på en afhandling, end en beskrivelse af ideen.
F.eks. hedder det også 'evolutions-teori' og 'relativitets-teori, men alle ting er i vore dage så understøttet, at teorierne er bekræftet.
Man kan lave modeller ud fra disse 'teorier' og lave utrolige teknologiske ting, der rent faktisk virker. Computere f.eks.
Vi behøver ikke bevise noget 100%, hvis det bare virker 99,99% af gangene.
Hvis du er i tvivl, kan du smide en kop vand i en mikrobølgeovn.
Vandet bliver lynhurtigt kogende, mens koppen ikke bliver varmet mere op end overførselsvarmen fra vandet står for.
Disse kræfter forstår man. Man ved, hvilker materialer koppen må være lavet ud af og det virker 100% af gangene.
At sammenligne disse teorier med gud, er helt skudt ved siden af. Sammenlign hellere ideen om gud med andre mytiske væsner.
Som du selv skriver, sker takken til holdet efterfølgende og det er din antagelse at det ikke går ud over nogen.
Hvis nogen på holdet føler sig overset eller midre værdsat pga. denne gestus, går det ud over nogen. Det er spekulation, ja, men det er det også at alle er ligeglade.
Det undrer mig at folk ikke kan se faren ved at prioritere tro højere end virkelighed.
Her er et par eksempler sat på spidsen.
En barn er involveret i en ulykke, men forældrene vil ikke tillade en blodtransfusion pga. tro.
Jeg ser et overfald, men skal lige bede 15 minutter til Mars før jeg må gå i kamp.
Eller helt basalt, jeg må gøre dig ondt, for det tillader X, Y, Z gud.
Det er den basale mentalitet om at acceptere tro, som basis for éns handlinger, jeg er imod.
I sportslig sammenhæng handler det som sagt meget mere om holdånd og professionel anerkendelse, end religion.
Om spillere peger mod himlen eller laver et egocentreret 'pose' irriterer mig stort set lige meget.
Det bør, i mine øjne, være absolut førsteprioritet at takke kollegaerne for deres indsats.
P.S. - Hvis moderator synes det går over stregen på nogen måde, så bare sig til eller luk tråden. Prøver at holde det i en god tone.