Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Lyskeskade

Standard Lyskeskade

Hey allesammen..

Jeg har døjet med en lyskeskade i 2 års tid og har prøvet diverse behandlingsformer efterhånden uden synderlig stor fremgang.
    Jeg ville i den forbindelse blot høre om der var nogen der havde erfaring med nogle gode og effektive behandlingsformer.
    Eller blot kunne henvise mig til nogen. Gerne i Midtjylland området hvis det var.

På forhånd, tak :-)
    AC Milan nel mio cuore <3

Standard

Jeg døjede med en træls lyskenskade som 12-13-årig. Dengang hjalp zoneterapi mig af med problemet.

Standard

Ja, lysken er noget rigtigt møg.
    Har aldrig været på behandler-siden, så kan desværre ikke give nogle rigtigt kvalificerede råd.

Her er dog et par fra egen erfaring. Du har nok prøvet det meste.
    Mit problem var at senen nærmest 'kammede over' et sted inden i lysken.

Daglige lysken-øvelser
    Jeg brugte meget dén med at tage benet ud til siden, op i en vinkel og så frem mod center. Lidt ligesom at tage en bold med i medløb med knæet.
    Så er der den modsatte vej, lidt ligesom bevægelsen i at tæmme en bold, der kommer i knæhøjde. Op til center, ud til siden og ned.
    Så er der den med at balancere på et ben og trække det andet strakt ud i en 45 graders vinkel. Lidt ligesom en 1/8 del sprællemand.

Jeg fik at vide at jeg skulle gentage de øvelser ofte og i et roligt tempo, så skulle det styrke senerne.
    Det virkede ret godt, men problemet forsvandt aldrig helt. Især i meget koldt vejr og hvis jeg havde sløset med opvarmning, kunne skaden springe op.

Derfor ville jeg også anbefale at bruge lidt ekstra tid på egen hånd, for lige at få varmet lysken ordentligt op.
    Hvis der er dit 'skyde-ben', er det i min erfaring også en god ide at tage sig god tid og ikke bruge 100% kraft ved spark og lange afleveringer et stykke tid, selvom man mener at det er i orden.

Som sagt, har du nok prøvet både ordentlig opvarmning og øvelser, men det er ikke sjovt med vedvarende skader, så hvis noget kunne hjælpe, vil man jo gerne prøve.

Alt held og lykke med at slippe af med problemet.

Standard

Har faktisk I min "karriere" kun været skadet en gang og det var lysken. Det blev en pause på et par måneder med helt ro, da det typisk er overbelastning det kommer fra. Starter man for tidlig, ja så er chancerne ret gode for at det bryder op igen og også noget man ofte ser professionelle fodbold spillere, da de vil for hurtig tilbage
    Kim

Medlem Nr. 4

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Fogh Se meddelelser
    Jeg døjede med en træls lyskenskade som 12-13-årig. Dengang hjalp zoneterapi mig af med problemet.
    Zoneterapi er faktisk noget af det eneste jeg ikke har prøvet tror jeg.. En af mine kammerater anbefalede mig faktisk også en indenfor zoneterapi. Hvordan foregår det helt præcist egentlig?

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Orson Se meddelelser
    Ja, lysken er noget rigtigt møg.
    Har aldrig været på behandler-siden, så kan desværre ikke give nogle rigtigt kvalificerede råd.

Her er dog et par fra egen erfaring. Du har nok prøvet det meste.
    Mit problem var at senen nærmest 'kammede over' et sted inden i lysken.

Daglige lysken-øvelser
    Jeg brugte meget dén med at tage benet ud til siden, op i en vinkel og så frem mod center. Lidt ligesom at tage en bold med i medløb med knæet.
    Så er der den modsatte vej, lidt ligesom bevægelsen i at tæmme en bold, der kommer i knæhøjde. Op til center, ud til siden og ned.
    Så er der den med at balancere på et ben og trække det andet strakt ud i en 45 graders vinkel. Lidt ligesom en 1/8 del sprællemand.

Jeg fik at vide at jeg skulle gentage de øvelser ofte og i et roligt tempo, så skulle det styrke senerne.
    Det virkede ret godt, men problemet forsvandt aldrig helt. Især i meget koldt vejr og hvis jeg havde sløset med opvarmning, kunne skaden springe op.

Derfor ville jeg også anbefale at bruge lidt ekstra tid på egen hånd, for lige at få varmet lysken ordentligt op.
    Hvis der er dit 'skyde-ben', er det i min erfaring også en god ide at tage sig god tid og ikke bruge 100% kraft ved spark og lange afleveringer et stykke tid, selvom man mener at det er i orden.

Som sagt, har du nok prøvet både ordentlig opvarmning og øvelser, men det er ikke sjovt med vedvarende skader, så hvis noget kunne hjælpe, vil man jo gerne prøve.

Alt held og lykke med at slippe af med problemet.
    Mange tak for svaret.. Det er helt sikkert gavnligt.

Det lyder meget vel til at være lidt ala samme problemstilling for mit vedkommende mht til senen. Jeg har dog fået foretaget en MR scanning som tilsyneladende ikke viste noget.

Lyskeøvelser synes dog ikke at hjælpe synderligt, selvom jeg kan mærke det i området jeg har ondt. Har prøvet rigtige mange styrke og udstræknings øvelser men faktisk ikke dem du nævner. Jeg vil dog helt sikkert prøve dem du har benyttet dig af.

Ja opvarmning inden man går i gang er ret essentielt og undervurderet!

Det er faktisk gået hen til at blive "skyde benet" der er det væsentligste problem, hvor det til at starte med primært var ved spurt.

Har været ved flere fysioterapeuter, hvor jeg har fået ret forskellige genoptræningsformer. Alt fra massage, chokbølger, øvelser til lysken og core træning, hvor jeg egentlig synes sidstnævnte har virket bedst. Jeg synes dog det er utrolig svært at forholde sig til når man ikke har et fast genoptræningsforløb der skal følges. Og når man samtidig ikke føler nogen særlig fremgang så er det godt nok utrolig svært at bevare motivationen.

Standard

Det var skam så lidt.
    Det lyder dog som om du har haft kyndige folk på sagen, så tror ikke jeg kan hjælpe ret meget.

Jeg ville, som Rossoneri siger, tage det roligt og give det tid, men det er forståeligt nok svært, når man godt kan lide at have en bold mellem fødderne eller bare at røre sig.

I øvrigt er der mange, der mener at fiskeolie har en gavnlig effekt på led og ledbånd, så alt efter hvordan din kost er, kunne det måske være en fordel med et tilskud af fiskeolie-tabletter.

Desværre er det ikke altid at kroppen kan følge med ånden.
    Jeg kendte en musiker, der endte med at få beskeden at han måtte lave daglige rygøvelser, ellers ville hans ryg give op som 40/50-årig. Simpelthen pga. svag ryg og vægten af guitaren.
    Det samme med en gymnast jeg kender. Den korte gymnastik-karriere han havde gør at han, den dag i dag, må lave øvelser jævnligt eller leve med 'mindre' smerter i ryggen og knæ.

Det skal selvfølgelig ikke virke skræmmende, men pointen er bare at daglige/jævnlige øvelser i nogens tilfælde er en ting man må vænne sig til for at fungere optimalt.

Men lad os håbe at det er noget, der kan klares med ro og genoptræning eller at eventuel zone-terapi kan hjælpe på det.

Her er en artikel fra Forenede Danske Zoneterapeuter, omkring en håndboldspiller med lyskenproblemer.
    Her er en video, omkring lyskenproblemer. De betegner deres behandling som fysioterapi.

Ham i videoen snakker om noget bækkenkontrol, hvilket måske kan have noget at gøre med at core-træning gav de bedste resultater for dig.

Igen alt held og lykke med det.

P.S. For at bevare motivationen, er det eventuelt en mulighed at arbejde på dit 'svage' ben.
    Alt efter hvor meget de uddannede råder dig til at holde dig i ro, selvfølgelig.

Jeg var så heldig at have adgang til en mur, så da jeg gav min højre lysken 'ro', brugte jeg meget tid på at stå og trippe på stedet, mens jeg prøvede at lave kontrollerede afleveringer til mig selv med venstre, via muren.
    Man får bevæget sig lidt rundt og rørt lysken, men uden at lægge direkte pres på den med boldberøringer.

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Orson Se meddelelser
    Det var skam så lidt.
    Det lyder dog som om du har haft kyndige folk på sagen, så tror ikke jeg kan hjælpe ret meget.

Jeg ville, som Rossoneri siger, tage det roligt og give det tid, men det er forståeligt nok svært, når man godt kan lide at have en bold mellem fødderne eller bare at røre sig.

I øvrigt er der mange, der mener at fiskeolie har en gavnlig effekt på led og ledbånd, så alt efter hvordan din kost er, kunne det måske være en fordel med et tilskud af fiskeolie-tabletter.

Desværre er det ikke altid at kroppen kan følge med ånden.
    Jeg kendte en musiker, der endte med at få beskeden at han måtte lave daglige rygøvelser, ellers ville hans ryg give op som 40/50-årig. Simpelthen pga. svag ryg og vægten af guitaren.
    Det samme med en gymnast jeg kender. Den korte gymnastik-karriere han havde gør at han, den dag i dag, må lave øvelser jævnligt eller leve med 'mindre' smerter i ryggen og knæ.

Det skal selvfølgelig ikke virke skræmmende, men pointen er bare at daglige/jævnlige øvelser i nogens tilfælde er en ting man må vænne sig til for at fungere optimalt.

Men lad os håbe at det er noget, der kan klares med ro og genoptræning eller at eventuel zone-terapi kan hjælpe på det.

Her er en artikel fra Forenede Danske Zoneterapeuter, omkring en håndboldspiller med lyskenproblemer.
    Her er en video, omkring lyskenproblemer. De betegner deres behandling som fysioterapi.

Ham i videoen snakker om noget bækkenkontrol, hvilket måske kan have noget at gøre med at core-træning gav de bedste resultater for dig.

Igen alt held og lykke med det.

P.S. For at bevare motivationen, er det eventuelt en mulighed at arbejde på dit 'svage' ben.
    Alt efter hvor meget de uddannede råder dig til at holde dig i ro, selvfølgelig.

Jeg var så heldig at have adgang til en mur, så da jeg gav min højre lysken 'ro', brugte jeg meget tid på at stå og trippe på stedet, mens jeg prøvede at lave kontrollerede afleveringer til mig selv med venstre, via muren.
    Man får bevæget sig lidt rundt og rørt lysken, men uden at lægge direkte pres på den med boldberøringer.
    Det hele er bestemt noget jeg vil tage til mig.

Der er også en fra vores fodboldhold, som netop er blevet sportmassør, så han kan muligvis også komme med nogle råd.
    Jeg synes bare det sværeste er når man ikke har en konkret plan at følge, for så at vide at problemet bliver afhjulpet i sidste ende.

Synes videoen (som jeg har set i forvejen) er ret relevant i forhold til at lysken har forbindelse til mange områder i kroppen. Det kan derfor også være andre steder i kroppen der er den reelle årsag til mine lyskensmerter.

Jeg har som du siger haft mange sagkyndige til at se på skaden, men der har samtidig også været mange forskellige vurderinger på hvad jeg skulle foretage mig. Det er derfor også lidt svært at forholde sig til hvad der skulle gavne mest, selvom man selvfølgelig altid skal lytte til kroppen.

Regler for meddelelser